
Szürreálisan realista
Dali Fazon Mikro és Sub 5.1-es rendszer
Mint azt a bevezetőben is leírtuk, 1983-as megalakulásától a dán Dali hangszórógyár egyik szlogenje a „a zene nyers szenvedélye és őszinte, természetes reprezentálása otthoni környezetben” bő 30 év alatt mit sem változott. Sőt, hisznek benne, hogy a világ legjobb hangszóróit ők gyártják. Megnéztük, mindez mennyire igaz egy kompakt 5.1-es hangrendszerük esetében!
Külső, technikai tulajdonságok
A szett megjelenése modern, mégis időtlen - az enyhén ívelt vonalak és az elegáns, magas fényű festett alumínium házak optikailag sokat ígérőek, hogy stílusos maradjak, megadják az alaphangot. A süllyesztett szövet rácsok és a matt fekete frontok miatt nem láthatóak az alatta elhelyezkedő, a két-utas szatellitek klasszikus kettőse, a 100 mm-es mélyközép és a 20 mm-es dóm magas sugárzó. Mellékeltek egy multi-funkciós tartót is, amivel falra is lehet szerelni a dobozokat. A rendkívül erős farost-alapú kabinet kialakítása biztosítja, hogy az akusztikus és a mechanikai rezonanciák szinte nem is léteznek, míg a beállítása egyszerű, köszönhetően a hangszóró csatlakozók ésszerű elhelyezésének, amik a megfelelő szögben, az egyes hangszórók hátlapjának közepén kaptak helyet. Annak ellenére, hogy a legtöbb ember ezt csak egyszer használja, megkímélték a felhasználókat egy csomó traumától és ez megmutatja, hogy a Dali levonta a tanulságot a meglehetősen trükkös set-up-ot követelő Fazon 3-rendszer esetében tapasztalt nehézségekből.
Az első osztályú kivitelezés és a kompromisszum-mentes elegáns megjelenés az, ami nem csak szatelitekre, hanem a SUB-ra is vonatkozik. Csak 255 x 230 x 255 mm-es- ez eléggé kompakt- de mégis, a teljes basszus szekciót felöleli az általa keltett hangzás. Szerencsére a Dali fejlesztői a jelkiegyenlítést és a válaszidőt engedik állítani, így a basszus bármikor feszes és hihető. A 6.5”-es mélysugárzó hosszú lökete elég tartalékot biztosít. A maximális hangnyomás szintje 103 dB, a keresztezési frekvencia állíthatósági tartománya 50-150 Hz. Finom kiegyenlítést alkalmaz ultra alacsony jel késése esetén, valamint nagy tapadású gumitalpakat alkalmazott a gyár a rezonancia felületek kiküszöbölésére, mint például a fából készült padló ellensúlyozására. A maximális erősítő teljesítmény (RMS) 150 W, a folyamatos kimenő teljesítmény (IEC, RMS) 90 watt - ennek elegendőnek kell lennie kis és közepes méretű helyszíneken bárhol. A hátán LFE/ LP szűrő, fázis-kapcsoló, automata áramkör be-és kikapcsoló, valamint a hangerőszabályzó található. A maximális áramfelvétel 195 W, kapcsolatok közül mono LFE és sztereó RCA vonal áll rendelkezésre, valamint automatikus átkapcsolás az energiatakarékos készenléti üzemmódba (a fogyasztás ilyekor kevesebb, mint 1 watt), ha a hang ki van kapcsolva.
Így hallottuk
Andrea Bocelli "Romanza" c. felvételével kezdtem 5.1 Blu-ray-en . Itt a Fazon micro-k érzékenyen, finoman differenciált hangképet hoztak létre, egyszerűen csodálatos volt. A két előtérben álló Fazon tisztán adta vissza a hangok pontos térbeli szerkezetét. A kompakt mélynyomóra volt osztva az általános tonális szerkezet megteremtése, amit hozott is. Van egy jó alapszintje, ha ez kicsit átcsúszik a másik oldal felé, akkor sem tolakodó, de kis mérete miatt vélhetően nem is tudna ilyen lenni. Különösen stabil volt az öt hangszóró együttes szintje.
A kis aktív basszista sokáig bírja, de aztán kiakasztja a fehér zászlót és ha nehezen is, de feladja. Ám szem előtt tartva, hogy egy ilyen rendszer általában
a nappaliban van, ezen a szinten ez elegendő. Természetesen 2.1 módban is teszteltem a rendszert, műsoron Mozart hegedűversenye, a Concerto, No. 4 volt, PCM 2.0 sztereóban. Már az elején nyilvánvaló volt, hogy nem lehet térhatású, pazar felbontást várni, de ami volt, az nagyon kulturáltan és kellemesen jött elő . A hegedűszólók jól strukturáltak voltak, fokozatosságukkal nyertek meg maguknak. Majd PCM többcsatornás módban tápláltam meg őket azonos anyaggal és 5.1 módban a kis mélynyomó is hozzátette a magáét. Jöhetett a film, mint hanganyag teszt. A Quantum Of Solace egyik autós üldözéses jelenete - amikor a festői szépségű táj és a ragyogó napsütés kellős közepén üvöltenek a motorok, repülnek fémes, csikorgó hanggal az ütközésekkor leszakadt alkatrészek- mindez félelmetesen realisztikus és kellően dinamikus ahhoz, hogy higgyünk az illúziónak, moziban vagyunk.
Ajánlás
A Dali a Fazon 5.1 mikro-együttessel elég nagyot dobott. A művelt és polírozott hangzás, a nagy dinamika és kifogástalan megjelenés mind-mind olyan tulajdonság, amelyre egy osztállyal feljebb is méltán lehetne büszke bármely prémium hangszórógyár.
Aki több erőt szeretne a basszus tartományban, az egyszerűen egy nagyobb aktív mélynyomót is választhat a Dali választékából hozzá, a többi pedig úgy jó, ahogyan van.
( - )
Herbán Tibor
TECHIKAI JELLEMZŐK ÉS TESZTÉRTÉKELÉS
Dali Fazon Mikro és Sub
5.1 aktív házimozi rendszer
Ár: |
299.000.- Ft. |
Forgalmazó: |
Horn Distribution |
Internet: | www.hu.horn.eu |
Telefon: |
+36 1 347 00 20 |
Garancia: | 1 év |
Satelit technikai jellemzők:
Teljesítmény: |
90/150 Watt |
Érzékenység: |
84 dB |
Frekvencia-átvitel: |
95 - 25,000 Hz |
Névleges impedancia: |
6 Ohm |
Magas sugárzó: |
1 x 20 mm Soft Textile Dome |
Mély-közép sugárzó: | 1 x 4" Wood Fibre Cone |
Méretek: |
196 x 113 x 96 mm |
Súly: | 1,5 Kg. |
Sub:
Teljesítmény: |
170/300 Watt |
Érzékenység: |
91 dB (2,8 V / 1 m) |
Frekvencia-átvitel: |
37-200 Hz |
Bemeneti impedancia: |
22k |
Mélysugárzó átmérő |
23 cm |
Mély-közép sugárzó: | 1 x 4" Wood Fibre Cone |
Méretek: |
255 x 230 x 255 cm |
Súly: |
7.5 kg |
Tesztértékelés ( Max 100 adható )
Hangzás, hangképzés: |
75 |
Részletek bemutatása: |
65 |
Térleképzés: |
65 |
Dinamika, életszerűség | 75 |
Hangzás (átlag): |
70 |
Kidolgozás: |
90 |
Kinézet: |
92 |
Kezelhetőség, üzembe helyezés: |
90 |
Gyakorlati értékelés (átlag): |
91 |
Teszt összesítő:
Hangzás: | 87 |
Gyakorlati értékelés: |
91 |
Végeredmény: |
89 |
Ár/érték arány: 8,9
Értékelés: nagyon jó / kiváló
Röviden és velősen
|
|
|
![]() |