Digitális HázimoziMarantz NR1402 házimozi receiver

Digitális Házimozi | 2013. Január 05., Szombat 20:00

Marantz NR1402 házimozi receiver
A házimozi piacon uralkodó trendeket figyelemmel kísérők számára nem újdonság, hogy a nívós technikai megoldások és szolgáltatások szép lassan leszivárognak a felsőkategóriából először a közép, majd a belépő kategóriába.

8700 KARAKTER

 

Belépőkategória 2012 elején

Marantz NR1402 házimozi receiver

 

 

Trendek 

(… változó idők, változó termékek és szolgáltatások)

A házimozi piacon uralkodó trendeket figyelemmel kísérők számára nem újdonság, hogy a nívós technikai megoldások és szolgáltatások szép lassan leszivárognak a felsőkategóriából először a közép, majd a belépő kategóriába. Ami tegnapelőtt még a luxuskategória kiváltsága volt, az tegnap már a középkategóriáé, mára pedig a belépő modellek alapszolgáltatása. 

Mint cseppben a tenger: egyetlen készüléket vizsgálva, az NR1402 receiver esetében is tetten érhetők az üzletágat jellemző változások.

 

Egy kis számmisztika

(… a 1402 több-e, mint a 1501?)

Tesztünk tárgya az aktuális Marantz kínálat legkisebb modellje, az NR1402-es. Felette helyezkedik el a nagyobb testvér, az NR1602. A két tavalyi előd a 1501-es és a 1601-es volt. A nagyobb készülékek utolsó számjegyének ugrása mutatja, hogy megérkezett a frissebb modell. Viszont a 1402-es - ha feltételezzük, hogy a típusszámokat megalkotó marketingesek konzekvensek voltak - egy kategóriával lejjebb helyezkedik el a tavalyi modellnél.

Vajon a kategóriaváltás hátrányait kompenzálja-e a frissebb technológia? Tudatos vásárlóként célszerű ezeket az információkat még a készülék megvétele előtt összegyűjteni, elkerülve a zsákbamacska effektust. 

Egyetlen változás, amit „lejjebb lépésnek” tekinthetünk, a végfokozatok számának csökkenése. Az elődmodell 7.1-es felépítésű volt, a jelenlegi modell „csak” 5.1-es receiver, 50 W-os csatornánkénti teljesítménnyel. A Marantznál úgy vélhették, akik belépő kategóriában gondolkodnak, azok többségének elég az 5.1-es kiépítés. Azonban a 1402-es is 7.1-es dekódert tartalmaz, így aki mégis többre vágyik, az megvalósíthatja a hét hangsugárzós elrendezést.

 

1000026381_NR_1402_N_1_BLACK_1_600.jpg

 

 

És most jöjjenek a 1402-es újdonságai az elődhöz képest: 

  • 1.4a (3D képes) verziójú HDMI bemenetei vannak, míg a korábbi modellnek csak 1.3 verziójú volt.
  • Dolby Pro Logic IIz formátum kezelése. Erre, és a hét hangsugárzós kiépítésre visszatérünk még a cikk későbbi részében. 
  • Magasabb kategóriás testvéreitől megkapta az M-Xport ("Marantz eXtension Port") csatlakozót. Egy külön megvásárolható vevőegység segítségével képes vezeték nélküli Bluetooth összekötetéssel zenét lejátszani más eszközről. (Pl. mobiltelefon, notebook stb.) 
  • Rendelkezik az Audyssey Dynamic EQ, Audyssey Dynamic Volume és Audyssey MultEQ szolgáltatásokkal is.

 

Megjelenés, szolgáltatások

(… mit nyújt a készülék, és miről kell lemondanunk?) 

A készülék a gyártó slim-line sorozatába illeszkedik, mindössze 9 cm magas. Létezik fekete és arany-ezüst színű kivitelben is. Az előlap a szokásos hármas tagolású Marantz stílust képviseli, a középső rész szálcsiszolt, a két oldalsó pedig mattított felületű. Itt található egy jack csatlakozó, hordozható lejátszók számára. A nagyobb, 1602-es modellnél ennek helyén egy USB aljzatot képeztek ki. Ezt kár volt lespórolni, mint ahogy egy előlapi HDMI bemenet is praktikus lenne kamerák és más hordozható eszközök számára.

A hátlapon 5 db. HDMI aljzat van (4 be + 1 ki), optikai és koaxiális hangbemenet, az újdonság M-Xport csatlakozó, és három sztereó RCA bemenet. RCA rendszerű a 3 db. pre-out kimenet is: a szokásos mélynyomó, és egy konfigurálható sztereó csatorna a 7.1-es kiépítés megvalósításához. 

 

Videó jelből is fogad analógot a készülék, 2 komponens, és 3 kompozit lehetőségünk van. Itt kell megemlíteni az egyetlen komoly problémát, az analóg/digitális videojel konvertálás hiányát. Pedig ez jó szolgálatot tenne ebben a belépő kategóriában is azok számára, akiknek még régebbi, komponens kimenetű lejátszójuk van. Ettől eltekintve minden korszerű szolgáltatást megkapunk, ami napjainkban elvárható.

 

A kicsomagolástól a használatbavételig 1 óránál nincs több időre szükségünk, melynek legnagyobb részét a készülék elhelyezése, a hangfalak bekötése és a forráskészülékek csatlakoztatása teszi ki. A rendszer konfigurálása már negyed óra alatt lezajlik, köszönhetően az Audyssey mérőmikrofonos automatikus kalibrációnak. 

A menürendszer OSD megjelenítésű, így nem csak az előlapi LED kijelzőre kell hagyatkoznunk. Grafikailag nincsen túldizájnolva, egyszerű fekete háttér, jól olvasható betűkkel.

 

Az RDS rendszerű FM tuner memóriájában 56 adó eltárolására van lehetőség, ami hazai viszonyok között több mint elégséges. 

Az M-DAX („Marantz Dynamic Audio eXpander”) funkció célja a hangzás javítása veszteséges tömörítésű hangformátumok esetén: megkísérelni a lehetetlent, visszahozni azt, amit az MP3 kódolás kipusztított a zenéből.

Videójelek kezelésekor támogatott az x.v. Color és a Deep Color technológia.

back-NR1402_SI_2_600.jpg

Digitális hang terén az összes Dolby és DTS formátum kódolására képes, csak felsorolásszerűen a legfontosabbak: Dolby True HD, Digital Plus és EX, valamint DTS HD Master Audio, High Resolution Audio, DTS 96/24. A post-dekódoló surround formátumok kezelése is teljes körű: DTS-nél NEO:6, Discrete 6.1, Matrix 6.1, Dolby-nál pedig Pro Logic IIx és IIz.   Ez utóbbi az újdonság az elődhöz képest: magassági információkat ad a hangképhez. 

 

A lehetőség kihasználásához hét hangsugárzóra lesz szükségünk, csak ebben az esetben az 5.1-es kiépítésen felüli két újabb hangfalat előre, a front hangfalak fölé, a plafonhoz közel kell elhelyezni. A menüben konfigurálható, hogy 7.1-es kiépítésnél a hátoldali pre-out aljzatokon melyik csatorna jelenjen meg? A hátsó surround, vagy a front magassági? Ilyenkor kell egy további végfokozat is, melyhez csatlakoztatjuk a konfigurált pre-out kimenetet. Eljött az ideje, hogy újra rendszerbe állítsuk, és használatba vegyük az évekkel ezelőtt padlásra száműzött sztereó erősítőt. 

 

A puritán ízlésű házimozisták igényét szolgálja ki a „Pure Direct” funkció, amely kiiktat a jel útjából minden felesleges elektronikai komponenst.

 

Zenehallgatás

(… multikulti és elektronika)

Az első album a viszonylag új kedvenc, a Superheavy volt „Pure Direct” módban hallgatva. Korrekt hangzás, a dinamika kézben tartott, nem döngenek a mélyek, mégis van elég basszus, érezni a reggae stílusú részek lüktetését. Talán felül egy kicsit sávhatárolt, a magas hangok tompának tűnnek. A sztereó színpadkép lehetne pontosabb, főleg a mélységérzetnél találni hiányosságokat. De végül is nem egy csúcskategóriás hi-fi erősítőről van szó, nem ez a 2.0-ás üzemmód lesz a készülék fő munkaköre.

 

A második menetben Jean Michael Jarre Oxygene c. lemezét tettem be, de nem az eredeti ’76-os változatot, hanem a 2007-ben 24 bit/192 kHz-es formátumban újra rögzített verziót. Nagy előnye az elektronikus zenének, hogy a tesztelő mentesül attól a feladattól, hogy megítélje, mennyire áll közel a természeteshez a vonósok és a fúvósok hangja. 

 

Ez a fajta zene nagyon fekszik az erősítőnek, itt nincs cintányér, aminek a hangján éreznénk a sávhatároltságot. A szintetizátorfutamok lendületesen, kellemesen áradnak a hangsugárzókból. A dinamika itt is határozott, a hangok bár mesterségesek, de nem „műanyagosak”, kézzelfoghatóan testesek.  

 

NR1402N-SG-34-000J_600.jpg

 

Zsoldosok, orkok, harcosok

(… a csatatér körülvesz)

A teszthez kimondottan „dögös” hangzású lemezeket választottam: A feláldozhatók, A Gyűrűk Ura, a 300 és a Gladiátor c. filmeket, hogy megtapasztaljam, milyen hangteret tud létesíteni az NR1402-es. A realitások talaján maradva az 5 x 50 W bőven elég egy átlagos (vagy annál akár valamivel nagyobb) nappali terének erőlködés nélküli kitöltéséhez.

 

Az akciójeleneteknél nyer valós értelmet a surround kifejezés: a csatatér teljesen körbeölel minket. De nem egy kaotikus hangzavarban vagyunk, hanem a hangmérnök szándékai szerint pontosan és tisztán be tudjuk mérni a lövedékek és a nyílvesszők röppályáját. A képminőség szintén teljesíti elvásásainkat mind színmélység, mind élesség terén. A 300 mesterségesen túlhajtott színei és a Colosseum napsütöttje homokja, a premier plánban mutatott arcok bőrszínei egyaránt kifogástalanok.    

 

Végül a sok harc után, levezetésként egy zenés film, a Rockhajó. A jó értelemben vett nyers, erőteljes hangzás, a 60-as évek fésületlen zenéje. De a karcosság nem az erősítő hibájából fakad: a Jarre lemeznél bebizonyosodott, hogy ha sima, lekerekített hangzásvilágú zenével van dolga, akkor azt is megfelelően interpretálja. 

 

Összegzés

(… előnyök és hátrányok, ajánlás)

Kiknek célszerű ezt a készüléket választani? A megismert előnyök és hiányosságok figyelembe vételénél mindenki eldöntheti, hogy az ő szempontjából melyek a leghangsúlyosabbak. Hiszen mindenki más csapásirány szerint építi ki az otthoni rendszerét, ami az egyikünknek súlyos hiányosság, az másnak csupán elhanyagolható apróság.

 

Analóg kimenetű videó lejátszókat tartalmazó rendszerbe illeszteni a készüléket nem a legpraktikusabb választás, de akik széleskörű szolgáltatásokkal rendelkező belépő modellt keresnek, és esetleg készülékcsere nélkül szeretnének továbblépni a 7.1 irányába, azok számára korrekt ajánlatnak tűnik az NR1402.

Share |

Hirdetés

 

Szponzorált linkek

 

 

Jelöljön meg egy választ

 

Együttműködő partnereink

 

ealogo-145x50.jpgaudiocentrum_140x50.jpg

hifi_station_140x50px_logo.jpg doczy.jpg

 

Impresszum