Digitális HázimoziCanton GLE470.2 álló hangsugárzó

Digitális Házimozi | 2014. Január 09., Csütörtök 08:00

Canton GLE470.2 álló hangsugárzó
Nevében az énekhangra utaló immáron 30 éve hagyományosan minőségi és precíz termékekkel piacon lévő német márka ismét a magyar vásárlók meghódítására készül. A Canton németországi Hi-Fi és házimozi körökben igen népszerű, csak úgy, mint...

Bemutatjuk
 
Canton GLE470.2 álló hangsugárzó, GLE410.2 fali háttér- és GLE455 centersugárzó
 
 
Kinőtte a könyvespolcot
 
Nevében az énekhangra utaló immáron 30 éve hagyományosan minőségi és precíz termékekkel piacon lévő német márka ismét a magyar vásárlók meghódítására készül. A Canton németországi Hi-Fi és házimozi körökben igen népszerű, csak úgy, mint vetélytársai a Magnat, Quadral és Teufel. Az ott is kevésbé pezsgő üzleti életben mindegyik gyártó kacsingat keletebbre és megpróbálja a mi tenyérnyi üzleti szféránkban is megvetni a lábát. Úgy látszik a Canton most méltó disztribútor partnerre talált és nem fog eltűnni a palettáról. Legnagyobb „ellenlábasai” közül itthon a Magnat állandó, a Quadral csupán időszakos képviselettel szerepel, míg a Teufel még nem is volt jelen a hazai piacon. E márkák termékei a bevásárló központokban a szintén német anyavállalattal rendelkező áruházlánc üzleteiben kaphatók, saját bemutató helységük Budapest belváros területén nincs. A gyors helyzet-elemzés a magyarországi hangsugárzó kereskedelemben, az angol gyártmányok fölényét jelzi. Tehát a Canton-nak ebben az üzleti helyzetben kell megvédeni kandidált hangfalait.
 
GLE_490_2_silber_FUGGO.jpgMivel a típus megjelölés nem árul el semmit – legalább is számomra nem derült ki mit fed a három betű és a 470 pont kettő, belemerültem a meghallgatásba, amit kellő gondossággal készítettem elő. Komoly A/V erősítő a fél millióhoz közeli árkategóriából, megfelelő kábelezés, hálózati áram kondicionálás, bejáratás és lemágnesezés, mikrofonos akusztikai kalibrálás után film és zenehallgatás. Mivel delikvenseink a „minőséget a pénzért” kategória reprezentánsai csak annyival kellett elektronikával és egyéb kellékekkel a hangsugárzók fölé menni, hogy a hanglánc eleje ki tudja szolgálni a végét, vagyis a hangsugárzókat. A GLE470.2 két és fél utas, három hangszórós előre felé basszus reflex rendszerű hangsugárzó. A két alumínium membrános hangszóróból a felső széles sávot, az alsó csak a mély tartományt sugározza. Figyelemre méltó a hosszas kísérletek eredményeként alkalmazott hullám alakú gumiperem, amely a membrán és a lengőcséve hosszúpályás mozgását hivatott segíteni. A szövet lágy dóm magas sugárzó membránja körül akusztikus lencse található, mindez az irányítottabb és intenzívebb hang-energianyaláb továbbítása érdekében. A GLE455.2 centersugárzó hangszóró készlete az alumembrános szélessávú hangszórók tekintetében azonos, de kisebb méretű. A magas sugárzó megegyezik az álló 470-esben alkalmazottakkal. Ugyanígy a 410.2 fali háttérsugárzó hangszórókészlete is a fentiekből áll, így a rendszer homogén egységet alkot. Az álló doboz hangszórói ugyanabban a basszus-reflex kamrában dolgoznak. Természetesen a magas hangszóró akusztikusan, hermetikusan leválasztva, míg a center és háttérsugárzók zárt felépítésű hangdobozokban foglalnak helyet. A 410.2 háttér-modellnél a falra szerelést megkönnyíti a gyárilag kialakított akasztó. Hangzásába bele kalkulálták a fal jótékony visszaverő hatását, de megállja a helyét szekrényben, nyitott polcra helyezve is.   

A kétutas alapú rendszernek köszönhetően precíz a hangszerek hangjának képzése, bár az, hogy a karcsú kivitel miatt kisebb a membrán felület és kevesebb a mozgatott levegő tömeg mint a klasszikus hangsugárzó tervezésben, nem hagyott nyugodni. Az egyes hangok rövid lecsengési ideje tükrözi azt, hogy a hangsugárzó nem akar állandóan szólni, itt a csendeknek igen nagy szerepe van. A nagyenergiájú tranzienseknél csak akkor van meg a hatás, ha kiváló hangmérnöki munkáról van szó, és van a felvételben 90-100dB körüli a csúcsérték. Megmutatja az egy hangszer/több hangszer viszonyt – megközelítőleg jó a hangerő/hangnyomás arány. Hangszerkezelési zajok és a felvétel körülményei hallhatók. Kell ez nekünk, hiszen így tudjuk megkülönböztetni az egyik felvételi munkát a másiktól, egyik helyszínt a másiktól. Nem szomorodik el a zene, tehát a ritmus tartása is jó. Nyugodtan, magabiztosan, keményen, akár harsányan is szól, de így is hallani, hogy a hangszeres játékosoknak is tetszik a mű, amit játszanak. Magyarán szólva ez a hangsugárzó kínálja a hangokat, mutatja a zene történéseit. Örülök, hogy nincs csinn-bumm cirkusz, a csillogó magasak élei lekerekednek. A térleképezés csak hangszercsoportokra korlátozódik illetve a kevesebb hangszerre komponált műveknél jól definiálható az egymás mellett lévő muzsikusok elhelyezkedése. Mentségére legyen szólva, hogy ez még a nála jóval drágább változatoknak is nehezen megy. Kétutas alapokon nyugvó hangsugárzó lévén egy kicsit hiányolom a középtartomány energiáinak tömbszerűségét. Nem mindig kapjuk meg az egyes hangszerekre jellemző hangenergia-méretet. A keménység mellett nem érezni a hangulati melegséget az egyes lágyabb hangvételű részleteknél. Ezt a problémát természetesen egy nagyobb méretű hangszóró megoldaná, de ezért a modellért itt is többet kell fizetni. Riválisait saját árkategóriáján belül kell keresni. Csak ne dőljünk be a magas fényű lakkozás, a krómozott díszítések és a különböző díszek adta kiviteli különbségeknek, mert ezeknek nem a hangzáshoz van közük. Viszont a hangszórókat védő fémrács alkalmazása nagyon fontos, ez nem fog le a hangból 3dB-t mint a szövet társai és így nem kell levenni hallgatás közben. A házimoziban nélkülözhetetlen centersugárzó érzékenysége 89.5 dB. Ezt az ígéretes értéket igazán túlszárnyalhatná a gyártó, ugyanis ettől lép ki a térbe a szereplők beszéd- és énekhangja. A GLE455.2 típusnál ehhez még optimális kabinetméret és zárt konstrukció társul, tehát nem sovány középhangokat hallhatunk. Különösen fontos ez, hiszen általában csodálatos orgánumú színészek hangját kell tolmácsolni. A dómsugárzó közrefogva két széles mélyközéppel nem új a nap alatt, de mivel annyira jól sikerült darab, ezért bátran javasolnám, egy még kisebb helyet elfoglaló 5.1 rendszert, amit akár ebből a modellből is ki lehetne alakítani. A háttér információk megjelenítésére szánt fali kivitelű hangsugárzó figyelemfelkeltő darab. Viszonylag laposra dimenzionált kialakítása hasznos a felszerelésnél, vagy a lakásban történő elhelyezésnél, és még a feleségtűrő-faktora is dicséretes.   

 

600.jpg


A Canton GLE sorozat több német szaklap kedvence, többszörös „spitzenklasse” (csúcsosztály) minősítés birtokosa és audio aranyfül díjas, az ár/minőség együttható reprezentánsa. Ha, csak én állítanám ezt, talán reklám-ízű lenne, de bárki meggyőződhet erről, hiszen ott van a szaküzletek polcain, csak el kell menni egy kis tesztelésre kedvenc filmjeinkkel, lemezeinkkel. A GLE szériában a lényeg: az egyszerű, az nagyszerű! A recept: végy egy 30 000 Hz-ig „elszóló” dómsugárzót és egy alumínium középhangszórót, kínáld meg egy ugyanolyan hangszóróval és bízd rá a mély frekvenciákat, majd több éves munkával, több ezer méréssel optimalizálj hozzá egy hangsugárzó dobozt. Válogass ki több egymáshoz mért alkatrészt a keresztváltóba, kösd össze őket jó kábelekkel és a külső kábel csatlakoztatásra is fordíts gondot. Máris kész az energikus mégis tiszta, a rock-os mégis harmonikus, a robbanó mégis eszelősen neszelő hangzás. Ez a Canton álló + center + háttér szett. A GLE 470.2 modell hangja levegős, nyílt, és részletező. Ezt könnyen megfigyelheted a gitár húrok pendüléséből, a zongora játékosságából, a basszusgitár erejéből, vagy a zenekar muzsikájának ritmikájából. A filmek cselekményének, helyszíneinek akusztikai különbözősége szignifikáns. Amikor a jelenet belsőtérről külsőre vált, a hangzás hordozza magával ezek differenciáját. A nagy izgalmú akció jelenetek utáni feloldás, és a háttérzene, nagyon hatásos, érzelem-dús, energikus és egyszersmind levegős megszólalású. A frász jött rám egyes megdöbbentő hangeffektustól, de közben olvadok is a gyönyörűségtől, csupán oda kell figyelni a rendszer felállításakor. Nem finnyás a falak közelségére sem, akkor is van kellő basszusa, ha csak fél méterre helyezzük a faltól, de természetesen meghálálja a gondos elhelyezést és a jó kábeleket. A mai modern A/V receiverek mérőmikrofonos kalibrációjának használatával egy ilyen hangsugárzó rendszer csúcsra járatható. A Canton GLE 5.0 hangsugárzó készlete mindent tud, amit egy normál nappali szobában (20-25 négyzetméter) a család film és zenei igényei elvárnak tőle. Igazi „all-rounder” szerepében általam is díjazott alakításai voltak. Nyílt hangzása, akinek csak mutattam, mindenkit rabul ejtett, zeneisége műfaji korlátok nélkülinek mondható. Sztereó és háromdimenziós hangzástere egyenletes, egységes, jól szétválaszthatók az egymás melletti hangesemények. Mindent összevetve rendelkezik az állványos kis dobozok precízségével – azért választottam, az írás címébe a „kinőtte” kifejezést, mert a közép/magas hangszórók megkettőzésével egy kis mélyhang-többletre tett szert, így méretei és az általa megmozgatott levegőtömeg jótékonyan megváltozott. Mélysugárzó tekintetében hozzá illő modell megalkotásáról, a Canton SUB8 típussal gondoskodott a gyártó, amely opcionálisan választható külön egység, egy szembe támadó „ütős ellenfél”. Remélem tesztjeink során hamarosan majd ez is sorra kerül. 
 
A Canton elkötelezettje az alumínium membránoknak melyek már eddig is kimagaslóan jó bizonyítottak a nagy dinamikai különbségek bemutatásánál, a tranziensek élethű leképezéséhez.  Csak a szomszéd bírja ki! 
                                                                                                                         Szabó Károly

  •  

www.horndistribution.hu 

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom

Hirdetés

 

Szponzorált linkek

 

 

Jelöljön meg egy választ

 

Együttműködő partnereink

 

ealogo-145x50.jpgaudiocentrum_140x50.jpg

hifi_station_140x50px_logo.jpg doczy.jpg

 

Impresszum